mandag den 5. maj 2014

Hvad tager jeg med på en 5 dages vandretur?

Tur på Hallandsleden

Det nemme svar på overskriftens spørgsmål er selvfølgelig. Det samme som jeg tager med på en 1 dages tur, bare plus ekstra mad, brændstof og ikke mindst toiletpapir. I princippet er det lige meget hvor lang min tur er. Mit grej behov er næsten det samme uafhængigt af distancen og antal dage væk.

Grundlæggende er der 10 ting, udover  rygsækken til at putte det alt sammen ned i.

  1. 1.      Noget at navigere med og ud fra.
    ·         Altid; Kort i vandtæt mappe, kompas, ur og telefon.
    ·         Sommetider; GPS (husk ekstra sæt batterier).

    2.      Beskyttelse.
    ·         Altid; Vindtæt lag i buks og jakke (våd og nedkølet af vind er bare øv!)
    ·         Sommetider; Solcreme, solbriller, myggenet, lange bukser (mod tæger og andre insekter).

    3.      Isolering.
    ·         Altid på kroppen; Sokker, kort eller lang trøje (hverken sokker eller trøje i bomuld), syntetiske bukser til årstiden, Buff, kasket med skygge.
    ·         Altid pakket ned; Skaljakke med hætte og buks, let og tyndt sæt langt undertøj til at sove i, ekstra par sokker.
    ·         Altid; Soveposer der er beregnet til de temperaturer jeg vil møde på turen, liggeunderlag så jeg ikke mister varme i direkte kontakt med jorden.
    ·         Altid; Handsker og hue.
    ·         Altid; Andet letvægts underlag eller bivibag til at beskytte mit grej mod fugt fra jorden.
    ·         Sommetider; En let dun, syntetisk jakke eller trøje afhængig af årstid (selv sommeren kan godt byde på kølige aftener)

    4.      Lys
    ·         Altid; En pandelampe med ekstra sæt batterier.

    5.      Førstehjælp og hygiejne
    ·         Altid; Ibruprofen eller panodil, steril kompresforbinding, plaster til sår og fødder, pincet, nødfløjte, vandrensningssæt.
    ·         Altid; Blyant og notesbog til nødhjælpsbeskeder (men også til journal).
    ·         Altid; Bionedbrydelig sæbe til at vaske mig og mit tøj i.

    6.      Ild
    ·         Altid; Ildstål, lille lighter og en æske tændstikker.
    ·         Sommetider; Vatkugler smurt i vaseline til at starte bål med.

    7.      Reperationssæt og kniv
    ·         Altid; Lille Schweizerkniv med saks, 3 meter gaffa tape, 6 meter 2mm snor til snørebånd           eller barduner.

    8.      Mad og energi
    ·         Altid; Minimum 750 gram mad per fulde dag (godt med fedt og kulhydrater).
    ·         Altid; Kogesæt, nok brændstof til hele turen, gryde og en lang ske.
    ·         Altid; Vandrestave som gør, at hele kroppen kan bruges til at bevæge sig med

    9.      Væske
    ·         Altid; 2 plastic flasker, vandet kan filtreres gennem buff hvis det er meget snavset.
    ·         Altid; Vandrensnings tabletter eller SteriPEN (hvis jeg er i tvivl om kvaliteten)

    10.  Telt eller Tarp
    ·         Altid; Telt eller tarp med nok pløkke til også at kunne sætte barduner op.


    Hvad jeg ikke tager med under nogen omstændigheder.

    ·         Ekstra tøj. Hvis jeg lugter for grimt, så vasker jeg mit tøj og tørrer det ved at tage det på. Min hovedregel er, at du skal kunne have alt dit tøj på på en gang.
    ·         Ekstra sko eller crocs det er bare dødvægt og fylder for meget. Tag 2 fryseposer med hvis du ikke vil stikke tørre aften strømper i våde sko.
    ·         Tunge vandrestøvler. De er en evighed om at tørre og jeg skal bruge forholdsvis meget energi på at trave i dem. 1 kg på foden svarer til 5 kg i rygsækken i energi forbrug. I stedet bruger jeg lette trail sko. De tørrer hurtigt og føles mere naturlige at gå i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar